الکترود جوشکاری بدون پوشش نیز در بازار موجودند و کاربردهای خاص خود را دارند

  1. پوشش قلیایی : از این دسته تقریباً در تمام موارد استفاده می‌شود و سرباره سبک‌تری نسبت به بقیه تولید می‌کند. قطبیت بکار رفته در پوشش قلیایی +DC است.
  2. رتیلی : با استفاده از الکترودهای پوشش رتیلی می‌توان به قوس‌های بالا دست‌یافت و ترک‌های گرم بالا را پوشش داد. در جوشکاری‌های مستقیم، سربالا و حتی مایل به‌خوبی عمل می‌کنند و در هردو نوع قطبیت DC و AC مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  3. رتیلی با پودر آهن : الکترودهای رتیلی با پودر آهن یا الکترود اکسید سیلیس کاربردهایی مانند الکترود رتیلی دارد.
  4. پوشش سلولزی : این قطعات را در جعبه‌های نفوذناپذیر نگهداری می‌کنند تا پوشش سلولزی آن با رطوبت واکنش ندهد و فاسد نشود. سیم جوش‌ های پوشش سلولزی به دلیل نفوذپذیری خوبی که دارند در جوشکاری‌های سرازیر کاربرد زیادی دارند.
  5. پوشش اسیدی : استتار عیوب ریخته‌گری با استفاده از این قطعات صورت می‌گیرد؛ زیرا سرباره ضخیمی داشته و سطح مناسبی را فراهم می‌کنند. منگنز و سیلیکات آهن مهم‌ترین مواد بکار رفته در الکترودهای پوشش اسیدی هستند.

 

هریک از ترکیبات این پوشش‌ها نقش خاص خود را برای جوشکاری دارد. نقش‌هایی ازجمله؛ پایداری قوس الکتریکی، کاور کردن ناحیه جوش برای جلوگیری از اکسید شدن احتمالی و انجماد سریع تفاله‌های ناشی از جوشکاری و جلوگیری از عدم سقوط این تفاله‌ها به علت نیروی جاذبه.

انواع سیم جوش

در بخش پایانی مقاله سیم جوش چیست قصد داریم انواع این قطعه کاربردی را بر اساس نوع ساخت آن بررسی کرده و برشمریم.

  • کم هیدروژن : نوع E7018 و E7028 از معروف‌ترین الکترود های کم هیدروژن هستند که مقدار کمی هیدروژن در پوشش آن‌ها بکار رفته است.
  • چسبان : کدهای E6027 و e6028 از پرکاربردترین سیمجوش‌های چسبان محسوب می‌شوند. سریع رسوب می‌کنند و پوشش سنگینی روی سیم‌ها ایجاد می‌کنند.
  • سریع انجماد : این نوع با ایجاد قوس قوی و سرباره کم در موقعیت‌های متفاوت بکار می‌روند. کد E6010 رایج‌ترین سیم جوش سریع انجماد است.
  • انجماد پرشده : این مدل دارای فلاکس و پوشش سنگینی هستند و در صورت استفاده از آن می‌توان سطوح یکنواخت ایجاد کرد.E6012,E7014,E6013 کدهایی هستند که در دسته الکترود های انجماد پر شده جای می‌گیرند.